Friday 6 February 2009

Toimintasuunnitelma 2009

Pääteemana vuonna 2009 on: Luetaan!

Kaikki oppilaat saavat oman lukukansion, jossa on kirjalista, tehtävälista ja työvihko. Kaikki lainaavat vähintään yhden kirjan koulun kirjastosta joka koulupäivä. Se luetaan kotona ja tehdään siihen liittyvä tehtävä ennen seuraavaa koulukertaa. Joka kerran luettuaan 5 kirjaa ja tehtyään siihen liittyvät tehtävät, oppilas saa siitä lukudiplomin.

Pienten ryhmässä suomenkielinen äiti, isä tai isovanhempi voi lukea kirjan, keskustella siitä ja siihen liittyvistä kuvista suomeksi. Lapset piirtävät tai leikkaavat lehdestä sopivan kuvan. Aikuinen kirjoittaa mitä sanoja lapsi osaa siitä sanoa suomeksi.

Isojen ryhmässä lapset lukevat itse (aikuisen avustamana, jos tarvitsee) kirjan, kuvalehden tai kertomuksen. Sitten hän valitsee annetuista tehtävistä mieleisen ja tekee sen valmiiksi seuraavaksi koulupäiväksi.

Koulussa käytetään tunneilla hyväksi tuttuja satuja, joiden pohjalta sitten tutkitaan ja opiskellaan siihen sopivaa sanastoa. Kielioppia opitaan myös tarpeen mukaan.


Lukukausi I
Kultakutri ja kolme karhua
- Ruoka- ja keittiösanastoa
- Adjektiivien vertailumuotoja
- Ystäänpäivä askartelua
- Keskustelua Kalevalasta
- Pääsiäisaskartelua

Lukukausi II
Kolme pientä porsasta
- Talo- ja huonesanastoa
- Äitienpäivälahja-askartelua
- Satunaamariaskartelua
- Satunaamiaiset *

Lukukausi III
Punahilkka
- Metsäsanastoa
- Isänpäiväaskartelua

Lukukausi IV
Tonttukirja
- Saunatonttu ja saunasanastoa
- Perinteellisiä joulukoristeita
- Joululauluja
- Joulujuhla *